خط مشی اخلاقی در قبال مشتریان و مصرف‏ کنندگان

  1. احترام اصیل و حفظ کرامت انسانی مشتری، در هر شرایطی سرلوحه مرام اخلاقی ما است.
  2. اطلاع‏ رسانی شفاف، به‏ موقع، دقیق و کامل و ارائه مشاوره مؤثر و آموزش لازم، پاسخ ما به حق اطلاع‌یابی مشتریان و مصرف‏ کنندگان است.
  3. سرعت، دقت، سهولت و کیفیت در ارائه خدمات و تحویل کالا، وجهه همت است.
  4. حفظ حریم شخصی و اسرار مشتری و رازداری، خط‌ مشی حرفه‌ای ما است.
  5. انتقاد، حق مشتری و مصرف‏ کننده است. پاسخگویی، نقدپذیری و جبران خسارت ناشی از عملکرد سازمان، مرام ما است.
  6. رعایت انصاف در عقد قرارداد و دوری از هرگونه دادوستد ناروا[۱] را شرط کسب‏ وکار اخلاقی می‌دانیم.
  7. پای‏بندی به تعهدات، به‏ ویژه در قیمت، تحویل به‏ موقع و بی عیب و نقص کالا و خدمات، خصلت سازمانی ما است.
  8. دیدگاه مشتری و مصرف‏ کننده را ارج می‏ نهیم و با تنوع در کالا و ارائه خدمات و با انعطاف‌پذیری و استقبال از نیاز و سلیقه آنان، بر حق انتخاب مشتریان تأکید می‏کنیم.
  9. ارائه خدمات پیش از فروش تا پس از فروش، همراه با رعایت استانداردهای کیفیت را فراتر از وظیفه حرفه‌ای، تعهد اخلاقی نیز می‌دانیم.
  10. مواجهه صادقانه، عادلانه، صریح و اجتناب از هرگونه فریب، مرام است.

[۱]. مانند گران‏ فروشی، کم‏ فروشی، تدلیس، غبن و غش.

 

خط مشی اخلاقی در قبال منابع انسانی

  1. حسن سلوک و حفظ احترام اصیل و کرامت انسانی همکاران، در هر شرایط کاری، اصل حاکم بر همه رفتارها و مقررات است. محیط کسب‏ وکار را به گونه‌ای مدیریت می‌کنیم تا احساس ارزشمندی، هدیه همیشگی سازمان به همکاران باشد.
  2. پای‏بندی به انصاف و عدالت توزیعی و رویه‏ ای در همه شئون حرفه‌ای و پرهیز از هرگونه تبعیض در مواجهه با همه منابع انسانی را موجب خشنودی پروردگار جهانیان می‌دانیم و به منزله وظیفه الهی در تصمیم‏ گیری‏ ها، مقررات، اعطای فرصت‏ه ا و نظام‏ های حرفه‌ای بر رعایت عدالت تأکید می‏ کنیم.
  3. اطلاع‏ یابی نسبت به هر آنچه با حقوق مادی و معنوی همکاران در ارتباط است، حق منابع انسانی است و اطلاع‏ رسانی شفاف، به‏ موقع، دقیق و کامل، وظیفه اخلاقی سازمان است.
  4. منابع انسانی، منافع و اسرار آنان، امانت الهی نزد سازمان هستند و امانت داری و رازداری، وظیفه اخلاقی ما است.
  5. پیشرفت علمی و ارتقای حرفه‌ای، حق منابع انسانی است. با ایجاد فرصت‏ های برابر آموزشی، راه را برای ارتقاء شغلی همه همکاران، فراهم می‏آوریم. در مپنا راه پیشرفت بر کسی بسته نیست.
  6. حمایت از امنیت شغلی، آسایش و شادابی روحی و تعالی معنوی همکاران، مرام اخلاقی ما است.
  7. رعایت حریم خصوصی همکاران و حمایت سیستمی از حریم خصوصی آنان خصلت سازمانی ما است.
  8. رعایت تناسب بین مسئولیت ‏ها، اختیارات و امکانات از بارزترین مصادیق انصاف در حرفه است.
  9. مواجهه صادقانه و صریح با کارکنان و پاسخگویی به آنان، توجه و اهمیت دادن به دیدگاه کارکنان را لازمه ماندگاری و پایداری گروه بزرگ و صمیمی مپنا می‌دانیم.
  10. برخورداری از حقوق عادلانه و متناسب با بازار کار، حق کارکنان است و ما خود را متعهد به تأمین امنیت معیشتی کارکنان در جهت ارتقای آن در همه سطوح می‌دانیم.
  11. قدردانی از حُسن همکاری کارکنان، آگاهی بخشی و دادن فرصت تغییر رفتار برای همکارانی که در فعالیت حرفه‌ای و رفتار خود کوتاهی دارند، دو مبنای اخلاقی نظام جامع پاداش و تنبیه است.
  12. تصحیح و تسهیل ارتباط منابع انسانی با مدیران و ترویج الگوی رفتار ارتباطی مبتنی بر اقتدار و توأم با صمیمیت وظیفه ما است.

 

خط‌ مشی اخلاقی در قبال رقبا (خط‌ مشی رقابت اخلاقی)

  1. ما به تعامل برد – برد با رقبا بر اساس حفظ حقوق مصرف‏ کنندگان، پای‏بند هستیم و از هرگونه ضرررسانی به رقبا در همه فعالیت‌های حرفه‌ای مانند مذاکرات تجاری، تبلیغات و… پرهیز می‏کنیم.
  2. احترام به کرامت منابع انسانی رقبا و حفظ آن و پرهیز از غیبت و بدگویی نسبت به رقبا، مشی اخلاقی ما است.
  3. تلاش در جهت توسعه فرهنگ رقابت سالم و رقابتی کردن محیط کسب‏ وکار و اجتناب از هر فعالیت رقابت‏ گریز، تعهد حرفه‌ای و اخلاقی ما است. تلاش برای به دست آوردن جایگاه مرجع در صنعت، مادامی که بر شایستگی حرفه‌ای باشد، محیط رقابتی را رونق می‏دهد.
  4. پای‏بندی به شفافیت و قانون‌پذیری و پرهیز از هرگونه ارتباط دوگانه با منابع انسانی رقبا، اساس تعامل حرفه‌ای ما با رقبا است.
  5. حفظ حریم شخصی رقبا، پرهیز از دستیابی به اطلاعات محرمانه آنان و صیانت از اسرار آنان در چارچوب قوانین، خصلت ما است.
  6. رفتار غیراخلاقی را با تعهد اخلاقی پاسخ می‌دهیم و تعامل در جهت هم ‏افزایی به منظور ایجاد ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و مدیریت تهدید در جهت حفظ منافع ملی و حقوق مصرف‏ کننده، تشویق رقبا به رعایت اخلاق حرفه‌ای و یاری کردن آنها در ارتقاء سلامت اخلاقی مرام ما است.
  7. قانون‌پذیری و پای‌بندی به تعهدات دوجانبه و مواجهه صادقانه، صریح و شفاف با رقبا خصلت سازمانی ما است.

 

خط مشی اخلاقی  در قبال شهروندان و منافع ملی

  1. رعایت حسن هم جواری و احترام به حقوق همسایه‏ ها، مانند حق حریم خصوصی، حفظ آسایش و آرامش روانی، حساسیت نسبت به منافع مالی و معنوی همسایه‌ها و امانت داری نسبت به اموال آنان، رازداری و پاسخگویی در قبال آنان اساس تعامل ما با همسایه‏ ها است.
  2. منافع ملی و آسایش شهروندان، محور اصلی فعالیت‌های حرفه‌ای ما به هنگام مشارکت در اشتغال‏ آفرینی بارور، تولید کالا و ارائه خدمات است. رعایت عدالت اجتماعی در ارائه فرصت‏ های اشتغال و ایجاد فرصت بهره‏ مندی شهروندان از کالا و خدمات، از مهم‌ترین ارزشهای اخلاقی مپنا است.
  3. پیشگامی در امور خیریه و یاری رساندن به نیازمندان، به‏ ویژه در شرایط بحرانی و مشارکت در ارتقاء سطح رفاه عمومی جامعه، وظیفه اخلاقی ما است.
  4. اعتماد به مردم، پاسخگویی در برابر انتقادها و چالش‏ های شهروندان، توجه به دیدگاه‏ های عمومی و مواجهه صادقانه و صریح با رسانه‌های جمعی مرام ما است.
  5. مشارکت در ترویج فرهنگ نشاط، شادی، امیدواری و اخلاق شهروندی، از اصول مسئولیت‏ های اجتماعی ما است.
  6. مشارکت در ارتقاء استانداردهای مرتبط با صنعت و ارتقاء کیفیت محصول با هدف افزایش دوام محصولات، صرفه‏ جویی در استفاده از منابع و پرهیز از اسراف منابع موجود را وظیفه خود در حفظ منافع ملی می‌دانیم.
  7. تلاش در توسعه دانش و فناوری و ارتقاء صنعت برای رهایی از هرگونه وابستگی و دستیابی به خودکفایی را ضامن عزت ملی می‌دانیم.
  8. قانون‏ پذیری را احترام به حقوق شهروندان می‌دانیم و بر حاکمیت قانون و مقررات بر همه شئون حرفه‌ای، به‏ویژه در ایفای حقوق و مطالبات ملی، تأکید می‏کنیم. همکاری صادقانه و اثربخش با سازمان‌های نظارتی را مشارکت در حفظ منافع ملی می‌دانیم.
  9. احترام به هنجارهای اجتماعی، ارزش‏ها و شعائر الهی مرام اخلاقی ما است.
  10. برخورداری از محیط آراسته و زیبا را به عنوان حق همسایه‏ ها و شهروندان پاس می‏داریم.
  11. بر حمایت از مراکز دانشگاهی و نهادهای فرهنگی و مشارکت در توسعه فرهنگی کشور، تأکید می‏کنیم.
  12. بر اساس شعار کسب‏وکار حلال، هرگز با افراد یا سازمان‏هایی که علیه منافع بشریت فعالیت می‏کنند، داد و ستد نخواهیم کرد.

 

خط مشی اخلاقی در قبال تأمین‏ کنندگان و پیمانکاران

  1. مواجهه صادقانه، صریح و همراه با احترام اصیل و متقابل با تأمین‏ کنندگان، سرلوحه مرام اخلاقی ما است.
  2. انصاف در عقد قرارداد، پای‏بندی به مفاد قرارداد و پرداخت به‏ موقع مطالبات، مشی ما با تأمین‏ کنندگان است.
  3. خیرخواهی، تأمین امنیت روانی، حمایت از جایگاه حرفه‌ای تأمین‏ کنندگان، دوری از هرگونه ضرررسانی، رعایت حریم خصوصی تأمین‏ کنندگان، رازداری و توجه به محرمانگی اطلاعات آنان وظیفه اخلاقی ما است.
  4. نسبت به آنچه از اموال، منابع انسانی و مالکیت معنوی تأمین‏ کنندگان، در اختیار ما است، امانت دار هستیم.
  5. تأمین‏ کنندگان، ما را همیشه نقدپذیر خواهند یافت. اطلاع‏ یابی از دیدگاه‏ ها و انتقادهای آنان و پاسخگویی به آنها، تعهد اخلاقی ما است.
  6. حمایت معنوی از تأمین‏ کنندگان، مساعدت و حسن همکاری در شرایط بحرانی و استمرار همکاری بر اساس رضایتمندی، خصلت سازمانی است.
  7. پیمانکاران و تأمین‏ کنندگان را در رشد اخلاق حرفه‌ای یاری خواهیم کرد.
  8. تعامل با تأمین‏ کنندگان را بر بیان دقیق و شفاف انتظارات و تعهدات طرفین بنا می‌نهیم.
  9. سرعت در انجام امور مربوط به حقوق تأمین‏ کنندگان وظیفه اخلاقی ما است.
  10. بر ایجاد فرصت‏های اطلاع ‏رسانی و شرایط عادلانه رقابت تأکید می‏کنیم.
  11. قدردانی از حسن همکاری تأمین‏ کنندگان، یک ارزش اخلاقی و خداپسندانه است.
  12. حمایت از حقوق قانونی کارکنان پیمانکاران، وظیفه انسانی ما است.
  13. برخورداری از ناظر کاردان و منصف را حق تأمین‏ کنندگان می‌دانیم و در نظارت، ارزیابی و داوری در فعالیت پیمانکاران، انصاف و ضوابط علمی و حرفه‌ای را حاکم می‌دانیم.
  14. پیش‌بینی ‏پذیری سازمان برای تأمین‏ کنندگان را ضامن حفظ حقوق آنان می‌دانیم.

 

خط مشی اخلاقی در حفظ محیط زیست

  1. قانون‏ پذیری و پایبندی به استانداردهای زیست محیطی، استفاده از سیستم‏ های دوستدار محیط زیست و همکاری فعالانه با سازمان‌های مرتبط با محیط زیست و تلاش برای ارتقاء استانداردها، مسئولیت حرفه‌ای و اخلاقی ما است.
  2. آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در منابع انسانی به‏ ویژه کارکنان و پیمانکاران، تشویق عمومی نسبت به فعالیت‏های زیست محیطی و ترویج فرهنگ عدم استفاده از جریان‌های برق فشار قوی در محیط زیست انسانی، وجهه اهتمام ما است.
  3. ایجاد فضای سبز در محیط پروژه‌ها و مشارکت در توسعه ملی فضای سبز را گامی در حفظ محیط زیست می‌دانیم.
  4. حمایت معنوی، مالی و علمی از دوستداران طبیعت و طرفداران حفظ محیط زیست، وظیفه اخلاقی ما است.
  5. نهادینه کردن دغدغه‌های زیست محیطی در مدیریت پروژه، توجه به اولویت پیشگیری بر درمان در معضلات مربوط به تخریب محیط زیست و تلاش مستمر برای کاهش آلایندگی محیط زیست و سرمایه‌گذاری برای مدیریت بهینه پسامدهای روغنی، نفتی، شیمیایی و انسانی، مشی اخلاقی ما است.
  6. صرفه‏ جویی در استفاده از منابع و توسعه برنامه‌های بازیافت را گامی مهم در حفظ محیط زیست می‌دانیم.

 

خط مشی اخلاقی شرکت در قبال شرکت‌های گروه

  1. همدلی، اعتماد متقابل، توجه به تفاوت‏ های سازمانی و مواجهه عادلانه با منافع و حقوق شرکت‌ها و پرهیز از هرگونه تبعیض توزیعی و رویه‌ای در تصمیم‌گیری و اقدام، وظیفه اخلاقی ما است.
  2. ایجاد نظام یکپارچه و شفاف اطلاع‌رسانی و ارتباطات بین شرکت‌ها و نیز ایجاد نظام جامع و منصفانه ارزیابی را وسیله تأمین حقوق آنها می‌دانیم.
  3. برخورداری از مدیران شایسته، حق شرکت‌های گروه است و ایجاد نظام جامع و عادلانه انتصاب، پاسخ ما به این حق است.
  4. توجه و رعایت تناسب بین اختیارات و مسئولیت‏ ها را شرط انصاف و عدالت می‌دانیم.
  5. مشارکت‏ طلبی از شرکت‏های گروه در سیاست‏ گذاری‌های کلان و تصمیم‌های راهبردی، وظیفه اخلاقی ما است.
  6. حمایت معنوی، حقوقی و مادی از شرکت‌های تابعه در شرایط خاص، پاسخ ما به حسن همکاری و وفاداری سازمانی آنها است.
  7. پای‌بندی به داوری منصفانه در اختلافات فی مابین و توجه به نقش گفتگوی اثربخش در حل مسائل، مشی اخلاقی ما است.
  8. ضابطه‌مند کردن هرگونه مقایسه بین شرکت‏ها و پرهیز از اجحاف در ارزش داوری‏ها، وظیفه اخلاقی ما است.

 

 

خط‌ مشی اخلاقی شرکت‌های گروه در قبال ستاد 

  1. ما از فعالیت‏های خیرخواهانه مدیران قدردانی می‏کنیم و از هرگونه نگاه بدبینانه و سوء ظن دوری می‏کنیم.
  2. قانون‌پذیری مرام ما است و پایبندی به مصوبات مجمع عمومی شرکت و مقررات را در فرهنگ سازمانی شرکت، نهادینه می‏سازیم.
  3. ترویج وفاداری سازمانی و افتخار به هویت سازمانی مپنا، وظیفه اخلاقی و حرفه‏ای ما است.
  4. اطلاع‌رسانی شفاف، به‏ موقع و دقیق به شرکت مپنا و مجمع عمومی، وظیفه اخلاقی ما است.
  5. در افزایش توان نقدپذیری، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری همه منابع انسانی شرکت، در قبال عملکرد خود می‏کوشیم و هرگز کاستی‌ها را با فرافکنی به ستاد نسبت نمی‏دهیم.
  6. همه منابع به رسم امانت به ما سپرده شده است و در رازداری و امانتداری نسبت به استفاده بهینه از آنها کوتاهی نمی‏کنیم.